Innowacji jest coraz więcej i wciąż będzie ich przybywać

Nowe technologie pozwalają przede wszystkim obniżać koszty produkcji, co jest ważne szczególnie dziś, gdy rosną nie tylko ceny surowców, ale i wynagrodzenia.

Publikacja: 12.03.2019 21:00

Główne przyczyny opracowywania i wdrażania innowacji w branży opakowań z papieru są właściwie podobne, jak w innych gałęziach gospodarki w ostatnich latach. To rosnące koszty zatrudnienia oraz surowców potrzebnych do produkcji.

Z najnowszego badania KPMG dotyczącego krajowego rynku poligraficznego i opakowań wynika, że z 260 tego typu przedsiębiorstw tylko około 35 proc. nie planowało żadnych inwestycji w perspektywie dwóch–trzech lat. „Jest to postawa zachowawcza, która z pewnością nie będzie sprzyjała rozwojowi tych podmiotów w przyszłości" – zauważają autorzy raportu. Jednocześnie podobna co do wielkości grupa respondentów zadeklarowała przeznaczenie na inwestycje nie więcej niż 10 proc. rocznych przychodów. Z raportu KPMG wynika również, że około 63 proc. firm działających w branży poligrafii i opakowań nie planuje inwestycji w technologie informacyjne. „To daleko idąca ostrożność, w sytuacji kiedy technologie informacyjne są obecnie głównym źródłem budowy przewagi konkurencyjnej" – czytamy w opracowaniu KPMG.

Krok przed konkurencją

Mimo tych deklaracji firmy w ostatnich latach jednak zrealizowały istotne inwestycje. Około 42 proc. przebadanych firm wdrożyło istotną innowację i tyle samo przyznaje się do inwestycji prośrodowiskowej. Około 25 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że poniosło wydatki na badania i rozwój. „Szczególnie ta ostatnia odpowiedź jest niezwykle pozytywna" – zwraca uwagę raport KPMG.

– Przyczyny wprowadzania innowacji w branży opakowań z papieru są podobne jak w całym przemyśle. Po pierwsze, chodzi o to, żeby stale, pod różnymi względami, być o krok przed konkurencją, a po drugie, aby osiągać lepsze wyniki poprzez m.in. ograniczanie kosztów – tłumaczy Paweł Rogalka, wiceprezes Stowarzyszenia Papierników Polskich. Ocenia, że polski rynek opakowań z papieru jest na bardzo dobrym, europejskim poziomie pod względem wykorzystywanych technologii i obowiązujących standardów. Jego zdaniem Polska jest ważnym rynkiem dla branży opakowań z papieru, które ze względu na swoją proekologiczną specyfikę i rosnącą świadomość szkodliwości tworzyw sztucznych zwiększają udział w całym biznesie opakowaniowym.

Podobne mówi Wacław Wasiak, dyrektor Polskiej Izby Opakowań. – Firmy rozwijają technologię w kierunku opakowań biodegradowalnych – przyznaje. Przykładem takiego rozwiązania jest powłoka biodegradowalna na opakowaniach z papieru, która mogłaby w jakimś stopniu zastąpić folię. Problem tkwi jednak w znacznie wyższych kosztach. Zdaniem Wasiaka udział opakowań z papieru może w ciągu najbliższych lat wzrosnąć o 2–3 proc. – Krajowy rynek opakowań papierowych jest w dobrej kondycji, choć konkurencja jest bardzo silna. Kondycja poszczególnych firm jest oczywiście zróżnicowana, są firmy radzące sobie lepiej, które prą naprzód i stawiają na innowacje. Przedsiębiorcy, którzy są świadomi tego, że trzeba inwestować w rozwój, mają przed sobą dobrą przyszłość. Nie wszystkie koszty da się przerzucić na finalnego odbiorcę, dlatego jedną z dróg „ucieczki do przodu" są właśnie innowacje. Sam rynek opakowań, w zależności od ich rodzaju rozwija się przynajmniej w tempie wzrostu PKB – szacuje Rogalka.

Roboty do pakowania

Przedsiębiorstwa produkujące opakowania z papieru nie kryją, że poważny wpływ na wyniki w ubiegłym roku miał wzrost cen surowców oraz kosztów pracy. W tym roku obawiają się z kolei podwyżek cen energii. Z drugiej strony firmom sprzyja rosnący popyt wewnętrzny oraz eksport, jednak dotyczy to raczej większych podmiotów.

Andrzej Baranowski, wiceprezes BSC Drukarni Opakowań, przyznaje, że głównym celem wprowadzania innowacji w branży jest obecnie cięcie kosztów. – Część z nich związana jest z możliwością oferowania nowych produktów lub dotychczasowych w lepszej jakości. Dodatkowo dzięki tym pracom dążymy do redukcji lub eliminacji użycia materiałów niedegradowalnych, takich jak PET, oraz innych związków chemicznych znajdujących się na rozszerzanej co roku liście REACH (rozporządzenie UE przyjęte w celu lepszej ochrony środowiska i zdrowia człowieka – red.) z opakowań, co jest trendem proekologicznym zgodnym z dyrektywami europejskimi – tłumaczy Baranowski.

Prezes BSC ocenia, że wprowadzanie innowacji to proces ciągły. – Oczywiście „duże" inwestycje, jak np. zakup nowoczesnej maszyny rolowej, wprowadzamy raz na dwa, trzy lata – mówi. Co daje wprowadzenie innowacji? – Oprócz oszczędności kosztowych i skracania procesów (co ma istotne znaczenie dla klientów) jesteśmy w stanie oferować niestandardowe rozwiązania. Ma to istotne znaczenie dla klientów koncernowych. Buduje też przewagę rynkową nad konkurencją – zauważa Baranowski. Z ostatnio wprowadzonych innowacji wymienia m.in. zastosowanie tzw. technologii flekso (technika druku wypukłego) do druku opakowań z kartonów litych. – Do tej pory technologia ta zarezerwowana była dla surowców cienkich: papierów i folii – tłumaczy Baranowski. BSC stosuje też roboty do paletyzacji i pakowania, co pozwala zwiększyć wydajność maszyn i poprawia ergonomię pracy czy kodowanie za pomocą znaków alfanumerycznych i kodów QR na linii produkcyjnej (kody kreskowe pozwalające na zapisanie dużej ilości danych) wraz z klejeniem.

firmy muszą inwestować

Normy ekologiczne i rosnące koszty

Dla firm działających w branży opakowań z papieru istotnym przełomem w produkcji stał się rozwój druku cyfrowego. Jednocześnie to główny kierunek inwestycji. Jego główną zaletą jest to, że materiały przeznaczone do druku są dostarczane do urządzeń drukujących w formie danych komputerowych. Pozostałe inwestycje związane są ze spełnianiem norm środowiskowych oraz przezwyciężaniem rosnących kosztów surowców i zatrudnienia pracowników.

Zdaniem ekspertów udział opakowań z papieru będzie stopniowo rósł. Jest to materiał, który łatwiej niż tworzywa sztuczne przetworzyć ponownie.

Główne przyczyny opracowywania i wdrażania innowacji w branży opakowań z papieru są właściwie podobne, jak w innych gałęziach gospodarki w ostatnich latach. To rosnące koszty zatrudnienia oraz surowców potrzebnych do produkcji.

Z najnowszego badania KPMG dotyczącego krajowego rynku poligraficznego i opakowań wynika, że z 260 tego typu przedsiębiorstw tylko około 35 proc. nie planowało żadnych inwestycji w perspektywie dwóch–trzech lat. „Jest to postawa zachowawcza, która z pewnością nie będzie sprzyjała rozwojowi tych podmiotów w przyszłości" – zauważają autorzy raportu. Jednocześnie podobna co do wielkości grupa respondentów zadeklarowała przeznaczenie na inwestycje nie więcej niż 10 proc. rocznych przychodów. Z raportu KPMG wynika również, że około 63 proc. firm działających w branży poligrafii i opakowań nie planuje inwestycji w technologie informacyjne. „To daleko idąca ostrożność, w sytuacji kiedy technologie informacyjne są obecnie głównym źródłem budowy przewagi konkurencyjnej" – czytamy w opracowaniu KPMG.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił