Główne przyczyny opracowywania i wdrażania innowacji w branży opakowań z papieru są właściwie podobne, jak w innych gałęziach gospodarki w ostatnich latach. To rosnące koszty zatrudnienia oraz surowców potrzebnych do produkcji.
Z najnowszego badania KPMG dotyczącego krajowego rynku poligraficznego i opakowań wynika, że z 260 tego typu przedsiębiorstw tylko około 35 proc. nie planowało żadnych inwestycji w perspektywie dwóch–trzech lat. „Jest to postawa zachowawcza, która z pewnością nie będzie sprzyjała rozwojowi tych podmiotów w przyszłości" – zauważają autorzy raportu. Jednocześnie podobna co do wielkości grupa respondentów zadeklarowała przeznaczenie na inwestycje nie więcej niż 10 proc. rocznych przychodów. Z raportu KPMG wynika również, że około 63 proc. firm działających w branży poligrafii i opakowań nie planuje inwestycji w technologie informacyjne. „To daleko idąca ostrożność, w sytuacji kiedy technologie informacyjne są obecnie głównym źródłem budowy przewagi konkurencyjnej" – czytamy w opracowaniu KPMG.
Krok przed konkurencją
Mimo tych deklaracji firmy w ostatnich latach jednak zrealizowały istotne inwestycje. Około 42 proc. przebadanych firm wdrożyło istotną innowację i tyle samo przyznaje się do inwestycji prośrodowiskowej. Około 25 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że poniosło wydatki na badania i rozwój. „Szczególnie ta ostatnia odpowiedź jest niezwykle pozytywna" – zwraca uwagę raport KPMG.
– Przyczyny wprowadzania innowacji w branży opakowań z papieru są podobne jak w całym przemyśle. Po pierwsze, chodzi o to, żeby stale, pod różnymi względami, być o krok przed konkurencją, a po drugie, aby osiągać lepsze wyniki poprzez m.in. ograniczanie kosztów – tłumaczy Paweł Rogalka, wiceprezes Stowarzyszenia Papierników Polskich. Ocenia, że polski rynek opakowań z papieru jest na bardzo dobrym, europejskim poziomie pod względem wykorzystywanych technologii i obowiązujących standardów. Jego zdaniem Polska jest ważnym rynkiem dla branży opakowań z papieru, które ze względu na swoją proekologiczną specyfikę i rosnącą świadomość szkodliwości tworzyw sztucznych zwiększają udział w całym biznesie opakowaniowym.